fredag 10 maj 2013

Tips runt Matlagning

Tänkte att det var dags för att lägga upp lite tips :)

Så idag börjar jag med lite underlättande tips ikring: Matlagning:)

* Omogna Avokados?
Om jag råkat köpt lite väl hårda avokados, så fuktar jag dem och sätter in dem i micron i några sekunder, då mjukar de.

* Bränd mjölk i kastrullen?
Jag har tre enkronor som ligger vid spisen( nu är de svarta och brända - men servar sitt syfte) de har jag under min kastrull då jag kokar det som har mjölk i sig, ex. gröt, sås osv. Och enkronorna gör att mjölken inte bränns vid i botten.

* Att frysa in ost.
För att inte osten ska bli blöt eller möglig då jag fryser in den, så adderar jag ett par sockerbitar i påsen som suger åt sig fukten.

* Skippa Bacon-oset
För att inte få huset fullt med os då du steker bacon, lägg skivorna, separerade på en bakplåtspappersklädd plåt och sätt in i ugnen i 5 min i 250°

* Så att pastavattnet inte kokar över
Ha i lite smör eller olivolja i vattnet då du kokar pasta eller potatis, då är det större chans att vattnet inte kokar över. Plus så smakar det ju gott :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad rar du är som lämnar mig en kommentar. Det är kul att få höra vad du tycker och tänker!!
Ha en underbar dag!! Kram!