torsdag 3 juli 2014

Städtips


Det har varit väldigt uppskattat bland mina läsare när jag samlar mina bästa tips. jag samlar dem i teman så som matlagning, organisering, fest eller trädgård. Senast ut nu är städning (för att det är torsdag = min storstäd-dag haha).

Mina två främsta tips är att avvara två dagar i veckan då du sk. stor-städar. Dammar, dammsuger och

Men en av de viktigaste tipsen är "kvälls-kvarten", med det menar jag att du tar en kvart varje kväll och plockar,städar, fixar och fejar. Det är dels trevligare att vakna dagen efter och det underlättar inför dina storstäd-dagar.

Något jag försöker vara noga med är att alltid hålla diskbänken ren och tom på saker. Tänk vad lugnande det är bara att ha en ren och grejs-fri diskbänk!

Men nu till mina tips:

* Har du plastmöbler i trädgården/på balkongen, som börjat förlora sin glans eller börjat bli lite grådaskiga? Då kan du enkelt ge dem nytt liv genom att polera dem med möbelpolish.
* Fick du citron över från drink-blandandet? Lägg de större bitarna i diskmaskinen och se sedan hur de hjälpt till att få både disk och maskin rena.
* Med hjälp av en citronhalva kan du även få bort dålig lukt i kylskåpet.
* När du väl är i kylskåpet, passa på att lägg in lite hushållspapper i botten av grönsakslådan, det suger åt sig fukten och gör det lättare att hålla rent.
* Vill du få silverbesticken skinande rena? Täck en forms botten med aluminiumfolie. Lägg i 1 dl grovt salt, koka upp och häll på 1 liter vatten. Lägg sedan ner besticken och låt dem ligga några minuter innan du tar upp dem. se hur de förvandlas framför dina ögon. Ta sedan upp dem och torka av dem.
Tänk på att där du sätter fingrarna, blir det sedan lättast fläckar nästa gång...
* Att hålla rent i golvbrunnen är inte så enkelt, men om du regelbundet häller i bakpulver och kokande vatten så kan du förhindra stopp i avloppet.
* Med hjälp a bakpulver på en fuktad svamp kan du även enkelt rengöra handfatet , det blir som nytt.


skurar.
Övriga tips hittar du under etiketten "tips"  och mer om städning finner du under etiketten "städ"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad rar du är som lämnar mig en kommentar. Det är kul att få höra vad du tycker och tänker!!
Ha en underbar dag!! Kram!